23/1/17

Κοσμοϊστορικές αλλαγές στην Τουρκία

Σάββας Καλεντερίδης
Το ζήτημα της μετεξέλιξης του πολιτεύματος στην Τουρκία, και της μετατροπής του από Προεδρευομένη σε Προεδρική Δημοκρατία, είναι ένα ζήτημα που μπορεί να χαρακτηριστεί κοσμοϊστορικής σημασίας.
Κι αυτό γιατί το όλο θέμα δεν περιορίζεται απλά σε μια πολιτειακή αλλαγή, ούτε στη συγκέντρωση όλων των εξουσιών σε ένα πρόσωπο. Το θέμα αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον κυρίως για δύο λόγους. Ο ένας αφορά το πρόσωπο που θα ασκεί αυτήν την εξουσία και ο άλλος είναι η άσκηση της εξουσίας και της πολιτικής· όχι με όρους της όποιας ιδεολογίας, αλλά με όρους θρησκευτικών επιταγών και συγκεκριμένα των επιταγών του Κορανίου και του ισλάμ.

Όσον αφορά το πρόσωπο, τον Ταγίπ Ερντογάν, αυτός, σύμφωνα με τις πρόνοιες του υπό έγκριση νέου Συντάγματος της Τουρκίας, θα βρίσκεται στο νεοσουλτανικό θρόνο μέχρι το 2032! Όσο για το πώς ασκεί, και κυρίως πώς θα ασκεί τα καθήκοντά του, θα κάνουμε αναφορά σε μια μόνο λέξη, την οποία χρησιμοποιούσαν κατά κόρον οι κεμαλιστές όταν μιλούσαν για την απειλή ισλαμοποίησης του κράτους και της πολιτικής.
Πρόκειται για τη λέξη takiye, που αναφέρεται στον 106ο στίχο του Κορανίου λέγοντας ότι ο μουσουλμάνος δικαιούται να κρύψει την πίστη και τους σκοπούς του όταν οι συνθήκες το επιβάλλουν.
Αν παρατηρήσουμε το βιογραφικό του Ερντογάν, αλλά και το φωτογραφικό υλικό από τα παιδικά-εφηβικά του χρόνια, θα δούμε ότι πρόκειται για έναν άνθρωπο που πέρασε τα παιδικά του χρόνια στα «κουράν κουρσού» και μεγάλωσε στα γόνατα του Νετζμετίν Ερμπακάν και του ηγέτη των Ταλιμπάν Gulbeddin Hikmetyar.
Δηλαδή, όσο και αν τον έχουν διαφθείρει το χρήμα και η εξουσία, παραμένει ένας φανατικός μουσουλμάνος που –στο πλαίσιο του takiye– κατάφερε να κρύψει τη βαθιά του πίστη στο ισλάμ και τους πραγματικούς του στόχους, που είναι η εγκαθίδρυση ενός καθαρά ισλαμικού καθεστώτος στην Τουρκία. Δηλαδή παλινόρθωση του χαλιφάτου με όρους 21ου αιώνα.
Ο άλλος λόγος έχει να κάνει με την εγκαθίδρυση μιας δημοκρατικοφανούς ισλαμικής δικτατορίας, που θα ανανεώνει την εντολή με εκλογικές διαδικασίες, χωρίς να υπάρχει ποτέ περίπτωση να ανατραπεί αφού οι μη σουνίτες πολίτες της Τουρκίας, και εκείνοι που δεν επιθυμούν την σουνιτική δικτατορία, δεν πρόκειται ποτέ να γίνουν πλειοψηφία.
Και εξηγούμαστε: Οι σουνίτες, Τούρκοι, Κούρδοι, Καυκάσιοι (Αμπχάζιοι, Τσερκέζοι, Λαζοί κλπ.), Βόσνιοι, Άραβες και άλλες φυλές αποτελούν το 75-80% του πληθυσμού, ενώ οι αλεβίτες κυμαίνονται στο 20% και βαίνουν μειούμενοι αφού ασκείται καταπίεση, και δεν είναι λίγοι εκείνοι που για να απαλλαγούν από τις πιέσεις δηλώνουν πλέον σουνίτες.
Αν, δε, μελετήσουμε την εκλογική συμπεριφορά των πολιτών της Τουρκίας –μετά το 2000, σε ποσοστά που κυμαίνονται γύρω στο 50%–, επιλέγουν να ψηφίζουν το κόμμα που εκφράζει τη σουνιτική τους πίστη, ενώ υπάρχει και ένα άλλο 15% που έχει παραπλήσια ιδεολογία, με το εθνικιστικό να ανταγωνίζεται το θρησκευτικό-σουνιτικό.
Άρα με την πολιτειακή αλλαγή μπαίνουμε σε μια εποχή ενός ανδρός αρχή, με τους αλεβίτες, τους δημοκράτες και τους Κούρδους που ψηφίζουν κυρίως με εθνοτικά χαρακτηριστικά να είναι υποχρεωμένοι να ζουν κάτω από τη «μπότα» του σουνιτικού ισλάμ. Όρος και έννοια που ασπάζονται οι περισσότεροι από τους προαναφερθέντες.
Κανείς δεν μπορεί νa προδικάσει τις συνέπειες και τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει η εξέλιξη αυτή στην κοινωνική συνοχή και στη συνεννόηση μεταξύ των θρησκευτικών και εθνοτικών ομάδων στην Τουρκία του απόλυτου άρχοντα Ερντογάν.
Αυτό εξαρτάται από την πορεία του Κουρδικού στο εσωτερικό και το εξωτερικό της Τουρκίας, και από το αν και πότε θα πάρουν απόφαση οι αλεβίτες να εγκαταλείψουν το κεμαλικό κόμμα και να οργανωθούν κι αυτοί σε ένα δικό τους κόμμα, με όρους που σχετίζονται με τη θρησκευτική τους φιλοσοφία.
Πάντως οι κεμαλιστές είναι απίθανο να μπορέσουν να αντιπαρατεθούν με το πολιτικό ισλάμ στην Τουρκία, το ίδιο και οι κάθε είδους ομάδες δημοκρατών.
Αυτό που έχει ένα άλλο ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι οι προθέσεις του Ερντογάν και του καθεστώτος του (που κρύβονται στη λογική του takiye) απέναντι στις γειτονικές χώρες και συγκεριμένα απέναντι στις χώρες που προέκυψαν από τη διάλυση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, αλλά και ο γεωπολιτικός του προσανατολισμός. Και αυτά είναι ζητήματα που αφορούν και ενδιαφέρουν κυρίως την Ελλάδα.

9 σχόλια:

  1. Παντως, στοχος ειναι η εξουσια και ο πλουτισμος και οχημα μονο η θρησκεια. Πρεπει παντα ο διεφθαρμενος και ανηθικος στοχος να καλυπτεται απο ενα ψευτο-ιδεολογημα, ετσι για τον ανεγκεφαλο λαο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αν ήταν μονον η καρέκλα στόχος του Ερντογαν οι γείτονες δεν θα είχαν κανενα πρόβλημα. Ωστόσο στόχος του Ερντογαν ειναι ένας ολοκληρωτικά τουρκικός νέο οθωμανισμός και μια με αυτοκρατορία.

      Κύριε Καλεντερίδη οι αναλύσεις σας θα ήταν χρήσιμες αν υπήρχε Ελλάδα τώρα πολυ φοβάμαι οτι απλώς θα ειναι χρήσιμες για μελλοντικούς τρίτους αναλυτές μετά και την τυπική κατάργηση του ελληνικού κράτους η οποία από ο,τι φαίνεται και από τις δηλώσεις κυβερνητικών στελεχών, χρυσογονου Μουζαλα ειναι κοντά...άλλωστε ο τελευταίος ειπε οτι προτεραιότητα της κυβέρνησης ειναι οι λαθρομετανάστες παραδέχθηκε οτι έρχονται λαθρομετανάστες και παραδέχθηκε οτι δεν τον ενδιαφερει να φυλάξει τα σύνορα και να σταματήσει τις ροές σωματεμπορίας, τόσο απλά! Το χειρότερο οι αυτοαποκαλούμενοι Έλληνες κάθονται στις καρέκλες και τον χαζεύουν να τους λέει οτι καταργεί την πατριδα τους !

      Διαγραφή
  2. Both ends are interrelated. At the end is unclear which force is leading.
    Old Testament Christians in the US had found on Bush the political vehicle they needed and Bush an ideology familiar to 40+ million followers.
    Very good analysis if anybody in our government bothers to read through.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. >Old Testament Christians (in the US)<

      Τι είναι αυτοί; Πρώτη φορά τούς ακούω.

      Διαγραφή
    2. American Christians are closer to Judaism and Old Testament than Christianity as it has developed. Their leader considers the Catholic Church an enemy and in his office has a wallpainting of beasts devouring a naked woman /whore which for them is the Catholic Church. Christians for Jews is a sub group within the main one.

      Διαγραφή
    3. Ενδιαφέρον. Ευχαριστώ για την ενημέρωση.

      Διαγραφή
  3. Αμα δεν δω τον ερδο να επιβαλλει την σαρια δεν πιστευω σε τπτ...τον θεωρω ακομη πρακτορα των αμερικανων...ή μαλλον τους αμερικανους πρακτορες των σουνιτων ή τελος παντων διπλους πρακτορες των σουνιτων-σιιτων...λετε ο τραμπ να ασκει την takiye?
    Θεωρω βλακωδες απο μερους του το να ακολουθησει εχθρικη πολιτικη εναντι του Ιραν...
    Θαχει χτισει πολλους πυργους φαινεται στα εδαφη του σουνιτικου ισλαμ και ψαχνει να επεκταθει και στα εδαφη των σιιτων...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Εξαιρετικό άρθρο, μπράβο! Μέχρι τώρα είχα την εντύπωση ότι οι Αλεβίτες ήδη στήριζαν το HDP.
    Ας μου επιτραπεί να ρωτήσω κάτι άσχετο, πιστεύετε θα δούμε απ'ευθείας σύγκρουση Τουρκικών δυνάμεων και δυνάμεων του Ασάντ νοτιοδυτικά της Αλ Μπάμπ; Και εάν ναι η Ρωσία πως πιστεύετε θα αντιδράσει, τι στιγμή που με βάση τις τελευταίες εξελίξεις ουσιαστικά "το παίζει διπλό ταμπλό";

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Υφίσταται μετριασμός των σχολίων.

- Παρακαλούμε στα σχόλια σας να χρησιμοποιείτε ένα όνομα ή ψευδώνυμο ( Σχόλια από Unknown θα διαγράφονται ).
- Παρακαλούμε να μη χρησιμοποιείτε κεφαλαία γράμματα στη σύνταξη των σχολίων σας.